Detail View
Keine Credits bei Lehrveranstaltungen angegeben
Bei den Modulen unten sind Credits angegeben, bei der (modulunabhängigen) Lehrveranstaltungsliste nicht. Dies liegt darin begründet, dass die Lehrveranstaltungen erst im Kontext eines Modules Credits erhalten. Auch wenn der Fall selten eintritt, ist so die Möglichkeit gegeben, dass die selbe Veranstaltung in unterschiedlichen Studiengängen unterschiedlichen Workload und Credits erhalten kann.
Üblicherweise gilt aber weiterhin natürlich die Faustregel Cr = 1,5 * SWS.
If you like to create a change request for the modules, the easiest way is to export this list and then use the "track changes" functionality in MS Word and send the new file to AG Modulhandbuch. As a starting point you can use the word-export above.
https://www.tm.wiwi.uni-due.de/Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Transformationsmanagement | |
---|---|
assigned Lecturers | Plattfaut (Prof. Dr. Ralf Plattfaut) |
Responsbile for the modules
Module (6 Credits)
Agile Project Management
- Name in diploma supplement
- Agile Project Management
- Responsible
- Admission criteria
- See exam regulations.
- Workload
- 180 hours of student workload, in detail:
- Attendance: 60 hours
- Preparation, follow up: 60 hours
- Exam preparation: 60 hours
- Duration
- The module takes 1 semester(s).
- Qualification Targets
Students should be able to
- Define agility in the context of project management
- Compare foundations of agile and traditional project management
- Decide whether agile or traditional methods would be best suited for a specific project
- Apply methods of agile project management (e.g., user stories, planning poker)
- Manage projects using agile methods (e.g., Scrum, Kanban)
- Evaluate the suitability of different scaled agile methods for specific organizations
- Relevance
The module prepares students to work in or manage agile projects. In an increasingly volatile, uncertain, complex, and ambiguous world, agile project management becomes more important.
- Module Exam
Zum Modul erfolgt eine modulbezogene zusammengesetzte Prüfung in der Gestalt einer Klausur (in der Regel: 60-90 Minuten, 50% der Note) und einer Hausarbeit (in der Regel: ca. 10 Seiten, 30% der Note) mit Präsentation (in der Regel: 10 bis 15 Minuten, 20% der Note). Die genauen Formalia werden in der ersten Sitzung bekannt gegeben.
- Usage in different degree programs
- Elements
- VIU: Agile Project Management (6 Credits)
Module (6 Credits)
Managing Digital Transformation
- Name in diploma supplement
- Managing Digital Transformation
- Responsible
- Admission criteria
- See exam regulations.
- Workload
- 180 hours of student workload, in detail:
- Attendance: 60 hours
- Preparation, follow up: 60 hours
- Exam preparation: 60 hours
- Duration
- The module takes 1 semester(s).
- Qualification Targets
Students should be able to
- Describe the building blocks of a digital transformation
- Distinguish between transformation and change
- Distinguish between Digital Transformation and IT-enabled organizational transformation
- Apply tools to digitally transform business models, products, services, and business processes
- Transfer their knowledge to other transformations, e.g., decarbonization or societal aging
- Relevance
Organizations are increasingly managing digital transformations. Students will learn how to recognize the corresponding triggers and how to manage digital transformations.
- Module Exam
Zum Modul erfolgt eine modulbezogene Prüfung in Gestalt entweder einer Klausur (in der Regel: 60-90 Minuten, 60% der Modulnote) sowie einer Präsentation (in der Regel: 5 bis 10 Minuten, 20% der Modulnote) und der Diskussion im Plenum (20% der Modulnote) oder einer schriftlichen Ausarbeitung (in der Regel: 15 bis 20 Seiten, 60% der Modulnote), Präsentation (in der Regel: 5 bis 10 Minuten, 20 % der Modulnote) und der Diskussion im Plenum (20% der Modulnote). Die konkrete Prüfungsform wird innerhalb der ersten Woche der Vorlesungszeit festgelegt.
Vom Dozierenden wird zu Beginn der Veranstaltung festgelegt, ob durch freiwillige Testate bereits im Vorfeld Punkte für die Klausur erworben werden können. Für die Möglichkeit der Anrechnung der Testate muss die Klausur unabhängig vom Ergebnis der Testate mindestens bestanden sein. Ist dies der Fall, so bildet sich die Endnote aus dem Ergebnis der mindestens bestandenen Abschlussprüfung zuzüglich der bereits über die Testate erworbenen Punkte. Die Möglichkeit der Anrechnung der Testate auf die abschließende Prüfungsleistung ist auf maximal 20% der in der abschließenden Prüfung maximal erwerbbaren Punkte beschränkt. Bestandene Testate haben nur Gültigkeit für die Prüfungen, die zu der Veranstaltung im jeweiligen Semester gehören. Es ist unabhängig von der Bearbeitung der freiwilligen Testate möglich, die volle Punktzahl für die modulbezogene Prüfung zu erreichen.
- Usage in different degree programs
- Elements
- VO: Managing Digital Transformation (3 Credits)
- UEB: Managing Digital Transformation (3 Credits)
Offered Courses
Lecture with integrated exercise
Agile Project Management
- Name in diploma supplement
- Agile Project Management
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 4
- Language
- English
- Cycle
- winter semester
- Participants at most
- no limit
- Preliminary knowledge
Grundlagen des (traditionellen) Projektmanagemens
- Contents
- Introduction to Agile Project Management
- Lean as a basis for Agile
- Project Lifecycles, Agility, and the Agile Mindset
- Scrum
- Backlogs, Epics, and Stories
- Scrum Meetings
- Performance and Velocity
- Kanban
- Scaling Agile
- SAFe
- LeSS
- Objectives and Key Results (OKR)
- Scaled Agile in Companies
- Test-Driven Development and DevOps
- Design Thinking
- Evaluation of Agile Practices / Agile transformation of organizations
- Agile Work Environment and the “Agile PMO”
- Literature
- Beck, K., et al. (2001) The Agile Manifesto. Agile Alliance. http://agilemanifesto.org/
- PMI, Agile Practice Guide
- Weitere Literatur wird in der Veranstaltung bekannt gegeben.
- Teaching concept
This course follows a highly interactive approach. Students are expected to actively participate in the classes. Classroom discussions will enable students to critically reflect on the newly acquired knowledge and discuss open questions with the lecturer.
- Participants
Project
Bachelorprojekt "Wirtschaftsinformatik"
- Name in diploma supplement
- Bachelor Project: Business Information Systems
- Organisational Unit
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Strategisches IT-Management
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Softwaretechnik
- Forschungsgruppe Wirtschaftsinformatik und Unternehmensmodellierung
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und integrierte Informationssysteme
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Sustainable Supply Chain Management
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Transformationsmanagement
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Applikationsmanagement
- Lecturers
- SPW
- 4
- Language
- German/Englisch
- Cycle
- every semester
- Participants at most
- 60
- Preliminary knowledge
Grundlagen der Wirtschaftsinformatik.
- Contents
Wechselnde Themen aus dem Bereich Wirtschaftsinformatik. Siehe Homepage der anbietenden Lehrstlühle.
- Literature
Literaturangaben und Links werden individuell bei Vergabe der Themen bekannt gemacht.
- Exam
Siehe Prüfungsmodalitäten des Moduls.
- Participants
Project
Bachelorprojekt "Wirtschaftsinformatik"
- Name in diploma supplement
- Bachelor Project: Business Information Systems
- Organisational Unit
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Strategisches IT-Management
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Softwaretechnik
- Forschungsgruppe Wirtschaftsinformatik und Unternehmensmodellierung
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und integrierte Informationssysteme
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Sustainable Supply Chain Management
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Transformationsmanagement
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Applikationsmanagement
- Lecturers
- SPW
- 6
- Language
- German/Englisch
- Cycle
- every semester
- Participants at most
- 60
- Preliminary knowledge
Grundlagen der Wirtschaftsinformatik.
- Contents
Wechselnde Themen aus dem Bereich Wirtschaftsinformatik. Siehe Homepage der anbietenden Lehrstlühle.
- Literature
Literaturangaben und Links werden individuell bei Vergabe der Themen bekannt gemacht.
- Exam
Siehe Prüfungsmodalitäten des Moduls.
- Participants
Seminar
Hauptseminar "Wirtschaftsinformatik"
- Name in diploma supplement
- Seminar: Business Information Systems
- Organisational Unit
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Strategisches IT-Management
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Softwaretechnik
- Forschungsgruppe Wirtschaftsinformatik und Unternehmensmodellierung
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und integrierte Informationssysteme
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Sustainable Supply Chain Management
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Transformationsmanagement
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Applikationsmanagement
- Lecturers
- SPW
- 1
- Language
- German/Englisch
- Cycle
- every semester
- Participants at most
- 60
- Preliminary knowledge
Grundlagen zu Wirtschaftsinformatik.
- Contents
Wechselnde Themen aus dem Bereich Wirtschaftsinformati. Siehe Homepage des Wirtschaftsinformatik-Seminarangebots.
- Literature
Literaturangaben und Links werden individuell bei Vergabe der Themen bekannt gemacht.
- Exam
Siehe Prüfungsmodalitäten des Moduls.
- Participants
Lecture
Managing Digital Transformation
- Name in diploma supplement
- Managing Digital Transformation
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- English
- Cycle
- summer semester
- Participants at most
- no limit
- Contents
- Defining Digital Transformation
- Transformation and Change
- Managing Change
- Managing Projects and Projects
- Understanding Digital Transformation Processes
- Different Levels of Digital Transformation
- Managing other contemporary transformations
- Literature
- Baiyere, Abayomi; Salmela, Hannu; Tapanainen, Tommi (2020): Digital transformation and the new logics of business process management. In: European Journal of Information Systems
- Fischer, Marcus; Imgrund, Florian; Janiesch, Christian; Winkelmann, Axel (2020): Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. In: Information & Management
- Markus, M. Lynne; Rowe, Frantz (2023): The Digital Transformation Conundrum: Labels, Definitions, Phenomena, and Theories. In: Journal of the Association for Information Systems
- Mousavi Baygi, Reza; Introna, Lucas D.; Hultin, Lotta (2021): Everything Flows: Studying Continuous Socio-Technological Transformation in a Fluid and Dynamic Digital World. In: MISQ
- Plattfaut, Ralf; Borghoff, Vincent (2023): How to Successfully Navigate Crisis-Driven Digital Transformation. In: MISQE
- Vial, Gregory (2019): Understanding digital transformation: A review and a research agenda. In: The Journal of Strategic Information Systems
- Wessel, Lauri; Baiyere, Abayomi; Ologeanu-Taddei, Roxana; Cha, Jonghyuk; Blegind Jensen, Tina (2021): Unpacking the Difference Between Digital Transformation and IT-Enabled Organizational Transformation. In: Journal of the Association for Information Systems
- Teaching concept
This course takes a blended-learning approach. Students are expected to watch videos and read obligatory literature as part of their weekly preparation, regardless of their location. In addition, classroom discussions will enable students to critically reflect on the newly acquired knowledge and discuss open questions with the lecturer.
- Participants
Exercise
Managing Digital Transformation
- Name in diploma supplement
- Managing Digital Transformation
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- English
- Cycle
- summer semester
- Participants at most
- no limit
- Contents
The tutorial will extend and deepen the contents of the lecture. Next to practical tools for managing digital transformations, case studies from practice will be introduced. Students will be asked to develop and present solutions for the problems described in verbal or written form.
- Literature
See lecture.
- Teaching concept
Blended learning, team work, case studies, group discussions, presentations.
- Participants
Project
Masterprojekt "Wirtschaftsinformatik"
- Name in diploma supplement
- Master Project: Business Information Systems
- Organisational Unit
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Strategisches IT-Management
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Softwaretechnik
- Forschungsgruppe Wirtschaftsinformatik und Unternehmensmodellierung
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und integrierte Informationssysteme
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Sustainable Supply Chain Management
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Transformationsmanagement
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Applikationsmanagement
- Lecturers
- SPW
- 8
- Language
- German/Englisch
- Cycle
- every semester
- Participants at most
- 60
- Preliminary knowledge
Grundlagen der Wirtschaftsinformatik.
- Contents
Wechselnde Themen aus dem Bereich Wirtschaftsinformatik. Siehe Homepage der anbietenden Lehrstühle.
- Literature
Literaturangaben und Links werden individuell bei Vergabe der Themen bekannt gemacht.
- Participants
Seminar
Proseminar "Wirtschaftsinformatik"
- Name in diploma supplement
- Pro-Seminar: Business Information Systems
- Organisational Unit
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Strategisches IT-Management
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Softwaretechnik
- Forschungsgruppe Wirtschaftsinformatik und Unternehmensmodellierung
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und integrierte Informationssysteme
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Sustainable Supply Chain Management
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Transformationsmanagement
- Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und Applikationsmanagement
- Lecturers
- SPW
- 1
- Language
- German/Englisch
- Cycle
- every semester
- Participants at most
- 60
- Preliminary knowledge
Grundlagen zu Wirtschaftsinformatik.
- Contents
Das Proseminar bereitet auf das Hauptseminar vor. Die Teilnahme am Proseminar ist Voraussetzung, um am Hauptseminar teilzunehmen. Während des Proseminars werden begleitende Veranstaltungen und Workshops angeboten (S. https://www.wi.wiwi.uni-due.de/studium/studienangebot/seminararbeiten/begleitende-veranstaltungen/):
- Einführung in wissenschaftliches Arbeiten
- Workshop „wissenschaftliches Arbeiten“
- Einführung in Präsentationstechniken
Neben diesen begleitenden Veranstaltungen sind Seminarteilnehmer dazu verpflichtet im Rahmen des Proseminars eine Leistung in Form einer Hausarbeit oder eines Essays abzugeben. Der genaue Inhalt und die Ausprägung des Essays sind dabei je nach betreuendem Lehrstuhl individuell festzulegen. Die fristgerechte Abgabe des Essays bekundet die erfolgreiche Teilnahme am Proseminar (unbenotet) und gilt folgend als Anmeldung für das Hauptseminar.
- Literature
Literaturangaben und Links werden in der Veranstaltung bekannt gemacht.
- Participants